Zkušený kamionový jezdec Aleš Loprais na tiskové konferenci v Praze 20.11. 2024 seznámil přítomné novináře a hosty s několika novinkami při startu na lednové Rallye Dakar 2025, které odstartuje začíná 3. ledna. Již před dvěma měsíci oznámil, že bude startovat se speciálem Iveco postaveným v dílnách nizozemského týmu Gerarda de Rooye. Oficiálně potvrdil také start dvou kamionů Tatra v kategorii Klasik, o které se bude starat jeho tým. Loprais na letošní Dakaru skončil druhý za Martinem Macíkem s kamionem Praga. "Spousta lidí se ptá, proč došlo k této změně. Nebýt toho, tak nevznikla tahle nádherná replika Pumy a nejedou dva kamiony mezi klasiky, což je pro nás v rodině důležité," uvedl Loprais. S kamionem Tatra Puma totiž slavil tři z celkem šesti vítězství jeho strýc Karel. Tým se rozhodl, že chce historicky úspěšný kamion repasovat a opět zprovoznit. A vedle toho připravoval i Tatru 815. "Už dlouho jsme to měli nastavené tak, že tyto dvě Tatry budeme dělat, a vzalo nám to nemalý objem práce. Na obou se de facto vyšívalo dva roky a vedle toho moje Lady (Praga) už má nějaký svůj pátek," vysvětlil Loprais důvody přechodu k Ivecu. Kamiony v kategorii Klasik budou řídit Igor Pazdera, kterého bude navigovat zpěvačka Olga Lounová, a Jiří Husek. Současný majitel TV Barrandov Jan Čermák byl v roce 1998 členem vítězné posádky Karla Lopraise a teď se měl na Dakar ve vítězné Pumě coby navigátor vrátit, ale zdravotní potíže ukončily přípravu a tím se uvolnila sedačka pro Olgu Lounovou, která už jela závod před třemi lety v osobní autě. Teď ale pojede v kategorii Klasik. Ohledně změny ostrého kamionu, tak by se měla zvýšit šance českého pilota na celkový úspěch. "My technologicky nedosáhneme na motor Common-Rail (motor s přímým vstřikováním paliva), který mají tovární týmy a pár šťastlivců. Iveco má o deset procent vyšší kroutící moment i výkon, než jsme měli my," řekl Loprais, kterého čeká devatenáctý start na Dakaru v kariéře. Vedle nové značky bude mít Loprais i nového navigátora Davida Křípala, třetím členem posádky je nizozemský mechanik Bernard Der Kinderen. "Davida už nějakou dobu znám a vždy jsme si měli o čem povyprávět. Vždy, když jsme ho předjížděli, tak mi ho bylo líto. David je pro mě člověk několika funkcí. Navigátor, mechanik, doktor. Dakar jel i jako náhradník a za pochodu se učil francouzsky," řekl Loprais na adresu navigátora, který spolupracoval doposud hlavně s Tomášem Ouředníčkem. "Teď jsem mu říkal, hlavně ať se připraví na to, že bude dělat jen navigátora a přejeme si být šťastní v cíli a být nejlepší", doplnil.
Text a foto: Jaromír Pazderník 2024-11-21 17:10:16